Informatie, inspiratie en informeel samenzijn. Dat waren de ingrediënten van het 3e Constructeurs Grand Café op 25 juni. Inspiratie in ieder geval door de prachtige locatie van Kasteel Sterkenburg. Enigszins verscholen liggend, maar na de klim op de 30 meter hoge kasteeltoren ook duidelijk zichtbaar in het hart van het land. Zowel voor constructeurs als geïnteresseerden in architectuur bood het kasteel zelf ook voldoende inspiratie.
Informatie werd vooral geboden door ‘Infotainer’ Jo Weerts. Hij maakte met een gerichte, humorvolle presentatie de eisen uit de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) praktisch toepasbaar voor de aanwezige deelnemers. Weerts stelde hen in de eerste plaats gerust door aan te geven dat de beroepsgroep van constructeurs niet direct zorgen hoeft te hebben over de torenhoge boetes die in het nieuws komen. Die zijn weggelegd voor de grote bedrijven voor wie het verwerken van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden het dagelijkse werk is. Tegelijkertijd gaf hij aan dat iedereen persoonsgegevens verwerkt, en dus met de AVG te maken heeft. Omdat de AVG geen harde eisen stelt aan HOE je dat precies moet doen, is het soms lastig om vast te stellen of je genoeg maatregelen hebt genomen. Vooral praktisch houden en logisch blijven nadenken is het advies. In de hand-out die exclusief beschikbaar is voor leden van VNconstructeurs, worden hiervoor veel handvatten gegeven.
Inspiratie kwam vooral van de tweede spreker van de avond: Tom Coronel, autocoureur en internetondernemer. Een enorme drive om te winnen, kansen pakken en risico’s nemen, snelheid en passie zijn de ingrediënten die Coronel combineert om zowel succesvol te zijn in de autosport als met zijn webshops, bijvoorbeeld op het gebied van barbecues en koffie.
Dat het daarbij niet altijd over rozen gaat bleek uit het indrukwekkende filmpje dat hij toonde over zijn deelname aan de Dakar-rally. Live demonstreerde Tom hoe hij gebruik maakt van Facebook, Instagram, Whatsapp, YouTube en andere digitale kanalen door databestanden slim te combineren en tegelijkertijd de mogelijkheden van filmpjes om de producten in zijn webshops toe te lichten consequent in te zetten. Tip van Tom (en aloude wijsheid): de markt is waar de mensen zijn. Zitten jouw klanten vooral op Facebook? Zorg dat je daar zichtbaar bent. Op Whatsapp? Adverteer daar. Maar: YouTube is -achter Google- nu al ’s werelds één na grootste zoekmachine. Coronel sloot af met het in beeld brengen van 5 succesfactoren.
Na deze presentaties werd het nog een mooie avond met voldoende stof tot napraten en een prima verzorgde barbecue op het landgoed van Sterkenburg.
Zelf aan de slag met de AVG? Maak dan gebruik van het ledenvoordeel van VNconstructeurs: met korting toegang tot de digitale portal AVG voor het MKB. Vraag hier de kortingscode aan.