THEMA: CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID

Dat bouwwerken constructief veilig moeten zijn, is vanzelfsprekend. Het ontwerpen en realiseren van veilige bouwwerken is de kerntaak van elke constructeur. In de regel gaat dat goed. Toch kennen we de incidenten van ingestorte gebouwen of schadegevallen. VNconstructeurs zet zich samen met onze leden in om daarvan te leren, en toekomstige schades te voorkomen. Constructieve veiligheid is dan ook ons belangrijkste strategische thema.

De aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid volgen we actief op. We zijn mede-initiatiefnemer van het programma Veiligheid in de Bouw, dat leidend is in ons aanbod aan kennisoverdracht.

De constructeur speelt een sleutelrol in het ontwerpen en realiseren van veilige constructies. In alle fases van het bouwproces, van initiatief en ontwerp, tot realisatie en instandhouding (en sloop). Om die rol goed te kunnen vervullen, zijn heldere randvoorwaarden nodig. Want bouwen doe je samen. Constructieve veiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Voor een goede borging van constructieve veiligheid moet allereerst het bouwproces goed georganiseerd en gedefinieerd zijn. Het moet duidelijk zijn wie waarvoor verantwoordelijk is, wat ieders bevoegdheden zijn en hoe informatie gedurende het proces wordt overgedragen. Ook de opdrachtgever speelt hierin een belangrijke rol. Goede en complete opdrachten voorkomen versnippering en kunnen risico’s beperken.

Eenduidige (interpretatie van) wetten, regelgeving en normen – over zowel de techniek als de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de constructeur en andere spelers – vormen vanzelfsprekend een andere cruciale randvoorwaarde.

De constructieve veiligheid van gebouwen met breedplaatvloeren houdt de gemoederen in de bouw sinds de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport op 27 mei in 2017 aardig bezig. Het leidde tot een tumultueuze tijd, toch zeker voor constructeurs. Nieuwverworven kennis uit de hele keten werd opgedaan en gedeeld. In het dossier Breedplaatvloeren is alle relevantie (achtergrond)informatie terug te vinden over de belangrijkste gebeurtenissen.

Uiteindelijk blijft het ontwerpen en realiseren van gebouwen en infrawerken mensenwerk. Vandaar dat we ons hardmaken voor (de instroom van) gekwalificeerde en competente constructeurs. Opleiding, nascholing, cursussen en het Constructeursregister dragen bij aan deze randvoorwaarde voor het borgen van constructieve veiligheid. Een steeds belangrijker aandachtspunt daarbij is het kunnen leveren van ‘professionele tegenspraak’. Om constructeurs en anderen hierin te ondersteunen, bieden we diverse workshops en trainingen aan.

Meer weten over dit onderwerp?

Subthema’s

Borging constructieve veiligheid

Regelgeving & normen

Breedplaatvloeren

Nieuws en evenementen over constructieve veiligheid

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft tijdens het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een tussentijdse waarschuwing afgegeven. Deze waarschuwing is gericht aan de betrokken partijen en…

Op 5 november vond aan de TU Delft de eerste bijeenkomst plaats over de nieuwe Eurocodes. Meer specifiek over de basiseisen en belastingen, ofwel NEN-EN 1990: Eurocode 0, grondslag van het constructief ontwerp en NEN-EN…

Het dossier Breedplaatvloeren op onze website is onlangs volledig geactualiseerd. Dit naar aanleiding van de recente aanvullende onderzoeksplicht voor gebouwen met breedplaatvloeren (naar CC2).

Kiwa en SKG-IKOB nodigen experts met interesse in een rol als scope expert tijdens audits op kwaliteitsborgers uit om zich aan te melden.

De ‘APK publieke gebouwen’ is sinds 1 juli dit jaar van kracht. VNconstructeurs en COBc werken momenteel aan een webpagina waar de belangrijkste informatie komt te staan die constructeurs en gebouweigenaren moeten weten over de…

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een update gepubliceerd over het onderzoeksproces naar de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.

Het ene been gestrekt richting varianten, alternatieven, flexibiliteit en het andere been gestrekt richting sterkte-/stijfheidsberekeningen en veiligheidsnormen.  Deze soagaat kan leiden tot conflicten tussen uitvoerbaarheid en constructieve veiligheid. Hoe los je dat op? Leer de kunst…

Een aanvullende onderzoeksplicht is ingesteld voor gebouwen met breedplaatvloeren. De onderzoeken moeten uiterlijk 1 juli 2025 afgerond zijn. VNconstructeurs raadt constructeurs aan om eigenaren te informeren over hun verantwoordelijkheid.

Voor een goed en betrouwbaar inzicht in de veiligheid van breedplaatvloeren is een probabilistische methode ontwikkeld, die rekening houdt met het zogenoemde track record (het presteren van de bestaande voorraad vloeren) van deze bouwwijze in…

Naar aanleiding van onderzoek naar bestaande breedplaatvloeren, werd in 2020 door het ministerie van BZK een onderzoeksplicht afgekondigd voor breedplaatvloeren voor CC3-constructies. Om na te gaan of een uitbreiding van deze onderzoeksplicht naar CC2-constructies nodig…

Naar aanleiding van de gedeeltelijke instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport zijn in 2019 rekenregels voor de beoordeling van bestaande breedplaatvloeren gepubliceerd. Deze rekenregels zijn nu aangepast, naar aanleiding van aanvullend onderzoek.

Naar aanleiding van aanvullend onderzoek, waaronder een bewezen sterkte analyse, zijn de rekenregels voor bestaande breedplaatvloeren aangepast, is een nieuw stappenplan opgesteld en wordt voor een aantal CC2-vloeren een onderzoeksplicht ingesteld.

Constructieve veiligheid was het onderwerp van de duopresentatie van Fries Heinis (Algemeen Directeur Bouwend Nederland) en Jack Smeets (voorzitter VNconstructeurs en Projectdirecteur bij Arcadis) op de DvdC 2024.

Stichting Stapelbouw heeft onderzoek gedaan naar de buigtreksterkte van gemetselde baksteengevels in de bouwpraktijk. De resultaten zijn zorgwekkend: vaak wordt de vereiste sterkte niet gehaald.

Als brancheorganisatie benadrukken wij het cruciale belang van zorgvuldig ontworpen constructies voor de borging van constructieve veiligheid in ons land. Het incident in Nieuwegein belicht opnieuw de vitale rol van constructeurs, samen met de bouwketen.

Gisteravond werden we opgeschrikt door het instorten van zes hellingbanen van de Q-Park-parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Gelukkig is er niemand gewond geraakt. OVV start verkennend onderzoek.

Het domein constructieve veiligheid verdient blijvende aandacht, vindt Paul Carstens, voorzitter van het Constructeursregister. Op de DvdC maakt hij de geaccrediteerde register-deelnemers bekend.

“Met de kennis van nu zou ik het anders hebben gedaan.” Echter, was die kennis toen daadwerkelijk niet aanwezig of is het niet voldoende opgezocht? Met tegenspraak anticipeer je op de kennis van de toekomst!

Tijdens de afsluitende intervisiesessie van de cursusreeks Borgen Constructieve Veiligheid op 9 april deelden deelnemers situaties uit de praktijk waarin de constructieve veiligheid op het spel stond.

Vanaf 1 juli 2024 zijn eigenaren van grote, publiek toegankelijke gebouwen verplicht een periodieke keuring van de constructieve veiligheid uit te voeren, volgens NTA 8790. Dit is op 12 april gepubliceerd in de Staatscourant.

Uitgebreid verslag van het webinar Apk voor publieke gebouwen (21 maart) met Rudi Roijakkers, een van de rapporteurs van de NTA en bestuurslid van VNconstructeurs. Dit moet je weten over de NTA 8790.

Op 25 maart kwam de stuurgroep bij elkaar waarbij er goede voortgang is gemaakt met de uitwerking van de drie sporen: Constructieve veiligheid, Regie op veiligheid en Lerend vermogen.

Met VNconstructeurs en NLingenieurs voorop werken diverse partijen samen aan de implementatie van de actielijnen uit het Programma Veiligheid in de Bouw. Dit artikel geeft een update rondom het thema constructieve veiligheid.

Op 21 maart organiseert VNconstructeurs een webinar over de apk voor publieke gebouwen met spreker Rudi Roijakkers, een van de auteurs van NTA 8790. Schrijf je in voor het event.

Start commentaarronde wijzigingsvoorstel van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Reageer tot en met 23 februari.

Maak tegenspraak onderdeel van de besluitvorming: voorkom tunnelvisie en bevorder objectiviteit. In januari gaf Menno Pronker de workshop Professionele tegenspraak.

In maart organiseert VNconstructeurs in samenwerking met de Betonvereniging, Bouwen met Staal en KPCV een cursus over het borgen van constructieve veiligheid in de praktijk.

Blog Jack Smeets: veiligere constructies, dat willen we allemaal. Maar wie is probleemeigenaar van constructieve veiligheid?

Constructieve veiligheid in de bouw nu breed in de sector verankeren

Succesvolle incompany training over professionele tegenspraak

NTA 8790 publieke gebouwen gepubliceerd

Start commentaarronde op 10 delen van nieuwe generatie Eurocodes

Gratis Webinar Veiligheid in Aanbesteding (ViA)

Cellenbeton in Nederland: geen reden tot zorg, wel alert zijn!

Staalbouwdag grootste staalbouwevent van de benelux

NTA over hergebruik van constructiestaal vrij beschikbaar gesteld

Aanvullende regels voor toepassing van vooraf vervaardigde betonproducten in constructies nen

Status normontwerpen

Wijziging van de omgevingsregeling voor gebouwen internetconsultatie opengesteld

Verslag workshop professionele tegenspraak van Menno Pronker

Met twee enerverende bijeenkomsten wordt de cursus Borgen Constructieve Veiligheid afgesloten

Bijeenkomst stuurgroep Veiligheid

Hans de Wit Constructeur van het Jaar 2023

Uitreiking eerste Kiwa-certificaten Coördinerend constructeur ‘nieuwe stijl’

Apk voor publieke gebouwen. NTA wordt dit jaar nog gepubliceerd.

Nieuwe constructeurs toegetreden tot het Constructeursregister. Feestelijke bekendmaking op de Dag van de Constructeur op 1 juni

Masterclass Walter Spangenberg tijdens de Dag van de Constructeur 2023

Webinar 17 april: Constructieve Veiligheid en rol RC-RO-RT

Interview met Dirk Rinze Visser
Keynote-spreker Dag van de Constructeur

Werkbezoek aan de Nelson Mandelabrug

Cursus Borgen Constructieve Veiligheid in de Praktijk

Werkbezoek aan Nelson Mandelabrug op 23 maart

Cursus PV-panelen: uit de weg, op het dak (4 en 18 april)

Nieuwe workshops Professionele Tegenspraak

Aardbevingsbestendig bouwen in Turkije

ALV en werkbezoek aan Nelson Mandelabrug op 23 maart

Implementatie programma Veiligheid in de Bouw van start

De vloeren in het kantoorpand van een woningcorporatie in Zuid-Holland worden beproefd met een proefbelasting. Hiermee moet worden aangetoond dat de toegepaste breedplaatvloeren veilig genoeg zijn. Het volgt op de ontruiming in 2017, kort nadat…

In Lelystad zijn diverse bedrijven begonnen met het testen van versterkingsmethoden voor breedplaatvloeren. Hiermee wil Rijksvastgoedbedrijf een goed beeld krijgen van een aantal uitvoeringsaspecten.

Resultaten van onderzoek naar het gedrag van breedplaatvloeren zijn recent bekend geworden. Het onderzoek heeft geresulteerd in rekenregels die gebruikt kunnen worden voor de beoordeling van bestaande breedplaatvloeren waarbij sprake is van primaire krachtsafdracht over…

Op 22 mei heeft het ministerie van BZK de definitieve rekenregels en een stappenplan gepubliceerd waarmee gebouwen met breedplaatvloeren kunnen worden beoordeeld. VNconstructeurs organiseert in juni op vier locaties rondetafelgesprekken met constructeurs van adviesbureaus en gemeenten…

Het vervolgonderzoek naar de constructieve veiligheid van bestaande breedplaatvloerconstructies is afgerond. Het onderzoek resulteert in rekenregels voor het beoordelen van bestaande breedplaatvloerconstructies en heeft alleen betrekking op vloerconstructies met een primaire krachtoverdracht haaks op de…

Een belangrijk onderzoek naar het gedrag van breedplaatvloeren, uitgevoerd in opdracht van BZK, is recent afgerond. De resultaten van dat onderzoek worden momenteel geanalyseerd. Wat deze resultaten betekenen voor bestaande bouw zal eind april bekend…

Wat als een veel toegepaste constructieoplossing zich anders blijkt te gedragen dan waar je van uitgaat? Dat zou wel eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Nederland werd op 27 mei 2017 opgeschrikt door de instorting van een in aanbouw zijnde parkeergarage bij Eindhoven Airport. Direct klonk de vraag hoe dit kon gebeuren.

De ontdekking van de ‘systeemfout’ bij de vloeren in de parkeergarage van Eindhoven Airport heeft geleid tot vele uitdagingen. Hoe kan worden vastgesteld of vergelijkbare andere constructies nog veilig genoeg zijn? En, als blijkt dat…

BAM en Eindhoven Airport hebben gezamenlijk besloten tot de herbouw van de parkeergarage P1 Airport Eindhoven. Een geheel nieuw uitvoerings- en engineeringsteam realiseren een kwalitatief beter en constructief veiliger gebouw. De uitvoering is gestart in…

Een mogelijke versterkingsoplossing van breedplaatvloeren is het toepassen van voorgespannen ankers in de bollen. Deze zogenoemde bolankers worden van onderuit in de met mortel gevulde bollen bevestigd. Hiermee wordt de prefab schil tegen de druklaag…

In vervolg op de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport moeten diverse andere gebouwen constructief worden versterkt. Een van de oplossingen is het toepassen van uitwendig gelijmde koolstoflamellen (CFRP). Deze oplossing is geanalyseerd aan…

Uit experimenteel onderzoek na de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport bleek dat de capaciteit van het voegdetail van de breedplaatvloeren veel lager was dan oorspronkelijk voorzien. Het gedrag van de vloeren is in…

Deel 2 – De vereiste sterkte van een bouwconstructie mag volgens NEN-EN 1990 met berekeningen of met proeven worden aangetoond, of met een combinatie van beide. Dit is ook van toepassing op de beoordeling van…

Deel 1 – De vereiste sterkte van een bouwconstructie mag volgens NEN-EN 1990 met berekeningen of met proeven worden aangetoond, of met een combinatie van beide. Dit is ook van toepassing op de beoordeling van…

Na een analyse van de vloeren op basis van het informatiedocument van het ministerie van BZK kwam een winkelcentrum in de gemeente Vlaardingen als risicoproject naar voren. Gekozen is de vloeren te versterken met voorgespannen…

Tot op heden wordt er in de praktijk onvoldoende eenduidigheid ervaren bij het ontwerpen van breedplaatvloeren met een positief moment bij de plaatnaad. Aan de hand van beschikbare voorschriften en kennis geeft dit artikel handvatten…

In een kantoor in Utrecht zijn dezelfde vloeren toegepast als bij de ingestorte parkeergarage in Eindhoven. Hoewel er tijdens de ruwbouw en ook daarna geen onregelmatigheden waren geconstateerd, rees een maand voor oplevering de vraag:…

Een deel van de bollenvloeren in het Polak-gebouw op de campus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam bleek niet voldoende sterk. Diverse oplossingen zijn onderzocht. Na een uitvoerige studie is besloten de vloeren te versterken…

Naar aanleiding van de instorting van de parkeergarage Eindhoven Airport moeten diverse andere gebouwen worden beoordeeld. Met een risicoanalyse kunnen constructeurs daarbij tot een gewogen oordeel komen. In dit artikel worden ervaringen met dergelijke analyses…

Op 27 mei 2017 is de in aanbouw zijnde parkeergarage P1 op Eindhoven Airport gedeeltelijk ingestort. Om de oorzaak van deze instorting te achterhalen, heeft Eindhoven Airport aan TNO opdracht gegeven voor een onderzoek. Ten…

Risicoanalyse Dak congrescentrum

Versterken met Lijmwapening (CFRP)

Review Polakgebouw

Beantwoording kamervragen over onderzoek instorten parkeergarage Eindhoven

Vraag en antwoord rondetafelgesprekken Breedplaatvloeren

Coördinerend platform breedplaatvloeren

Het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft een informatiedocument opgesteld waarin een stappenplan is opgenomen voor de beoordeling van bestaande gebouwen met breedplaatvloeren. Voor de meest urgente situaties zijn ook maatregelen voorgesteld. Gemeentes,…

Naar aanleiding van het gedeeltelijk bezwijken van de constructie van de parkeergarage bij Eindhoven Airport, ontstaan er vragen over hoe het aansluitvlak tussen breedplaatvloer en druklaag moet worden gedetailleerd.

De onderzoeken naar de technische oorzaak van de gedeeltelijke instorting van de parkeergarage P1 van Eindhoven Airport zijn afgerond. De resultaten zijn op maandag 25 september gepresenteerd. Belangrijkste oorzaak bleek de onvoldoende afschuifsterkte van het…

Een deel van een nieuwe parkeergarage P1 van Eindhoven Airport is op zaterdag 27 mei ingestort. Er waren geen bouwvakkers of andere mensen binnen en er zijn dus ook geen gewonden gevallen.

Meer nieuws

Meer evenementen

Scroll naar boven