Afgelopen maandag werd het eerste Constructeurs-Café gehouden in Uden. Een inspirerende aftrap van een serie businessmeetings georganiseerd door de commissie Ondernemerschap.
Als constructeur ben je veelal ook ondernemer. Naast het ingenieuze ontwerp- en rekenwerk zijn er tal van zaken op commercieel en bedrijfsmatig gebied waar we ook aandacht aan moeten besteden maar waar we meestal niet in zijn opgeleid. Verdienmodellen en prijsvorming, marketing en sales, businessplan en personeelsbeleid zijn zo maar even een greep uit onderwerpen die alles te maken hebben met ondernemerschap. Juist om die aspecten met elkaar te bespreken en te leren van ondernemers uit heel andere vakgebieden en van elkaar, organiseert de commissie nu meerdere malen per jaar het Constructeurs-Café.
Het Constructeurs-Café heeft tot doel constructeurs en bureaus te inspireren tot meer commercieel en business succes.
De eerste business-meeting in het sfeervolle Markant Theater te Uden was ook direct succesvol. Na ontvangst van de ruim 30 deelnemers volgde een introductie door Jos Hoonhout, voorzitter van de commissie Ondernemerschap. Hij benadrukte nogmaals dat meer commercieel en business succes begint met het feit dat we met elkaar als constructeurs in gesprek moeten zijn; we moeten eigenlijk allemaal elkaars 06-nummers in onze telefoons opgeslagen hebben.
Daarna was de presentatie van Roland de Laak. Deze energieke, gedreven en beslist succesvol te noemen ondernemer gaf de toehoorders een kijkje in de keuken van de supermarktbranche. Levensmiddelen lijkt misschien een stoffige branche maar is juist doorlopende business waar de klant altijd centraal staat en ook altijd gelijk heeft. Naast inzicht in de branche en de cijfers besprak De Laak zijn taken als ondernemer in relatie tot personeel en klant. Aanwezig en betrokken zijn, coachen en handvatten aanreiken, maar ook continue bezig zijn met vernieuwingen en waar mogelijk verbeteringen om het de klant zoveel mogelijk naar de zin te maken. Een compleet andere business dan de onze, wat ons weer kan inspireren in onze eigen ondernemingen.
Het programma werd afgesloten met een video-presentatie van Simon Sinek die een simpel maar krachtig model bedacht heeft voor inspirerend leiderschap wat begint met een ‘golden circle’ en de vraag waarom?.
Aansluitend volgde een gezamenlijk diner in het theatercafé waar druk werd nagepraat en doorgediscussieerd over ondernemerschapszaken. Constructeurs uit de regio en daarbuiten, leden en niet-leden; ze gingen volop in gesprek met elkaar en met de commissieleden over de bedrijfsmatige en commerciele aspecten van het ondernemerschap. Bijzonder waardevol want ‘elke stap die een constructeur een klein of groot adviesbureau, of zelfs een constructeur bij (semi-)overheid zet in zijn commerciële ontwikkeling, maakt de hele beroepsgroep sterker en vergroot de waarde van de constructeur in elk bouwproces!’