Keynote Bram Mommers: Generatieve AI en de constructeur

Bram Mommers is Global Technology Officer bij advies- en ingenieursorganisatie Arcadis. In zijn keynote tijdens de Dag van de Constructeur op 6 juni 2024 neemt hij iedereen mee naar generatieve AI. Mommers: “Eind dit jaar zal kunstmatige intelligentie door 95% van de medewerkers omarmd worden.” Wat betekent deze omarming voor het werk van de constructeur? 

Nieuwe interactie met software 

Generatieve artificial intelligence (AI) klinkt voor sommigen misschien als toekomstmuziek, maar de eerste stappen met kunstmatige intelligentie zette Turing al in de jaren ’50 van de vorige eeuw, licht Mommers toe. Computerkracht was tot voor kort de beperkende factor. Met de intrede van ChatGPT twee jaar gelende nam AI een enorme vlucht. Mommers: “Onze relatie met computers verandert. We zullen, vergelijkbaar als onze verslaving aan smartphones, verslaafd raken aan de nieuwe interactie met software en het communiceren met een assistent. Gartner voorspelt dat AI eind dit jaar door 95% van de medewerkers omarmd zal worden.” 

Accentverschuiving 

Wat betekent deze omarming voor het werk van de constructeur? Wees gerust, AI gaat het werk van de mens niet geheel overnemen. Wel komt er een accentverschuiving. De mens zal zeer binnenkort minder bezig zijn met het brainstormen en het opstellen van teksten, maar meer met het controleren en beoordelen van de output die door AI wordt gegenereerd. Onderaan de streep zal de efficiëntie en kwaliteit omhoog gaan. AI kan nu nog geen 3D CAD-modellen interpreteren, “Over drie tot vijf jaar zal dat vermoedelijk wel kunnen,” verwacht Mommers.  

Maak je organisatie AI-ready 

“Arcadis heeft een eigen ArcadisGPT. Feitelijk is de interface ChatGPT. De API is via Microsoft beschikbaar. De data gaan in een afgeschermd model. Zo houden we informatie binnen het bedrijf. We willen niet dat die in de public cloud komt. We hebben zo’n 1100 dagelijkse gebruikers, die elk 1,5 uur per week aan tijd besparen door hiermee te werken. Elk bedrijf kan zo’n eigen GPT bestellen. De kosten vallen erg mee,” vertelt een enthousiaste Mommers. Hij adviseert organisaties om zich AI-ready te maken. Daarbij is het van belang na te denken over onder andere je principes op gebied van ethiek en wet- en regelgeving, de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en relevantie van data, en te hanteren richtlijnen op gebied van AI-beleid en AI-training.  

Behoefte aan menselijk contact? 

“AI is gereedschap. Berekeningen maken zal voor constructeurs in de toekomst steeds sneller en efficiënter gaan. Het beoordelen en interpreteren gaat steeds belangrijker worden en blijft nadrukkelijk mensenwerk,” voorspelt Mommers. “De behoefte aan menselijk contact zal overigens blijven,” stelt hij tot besluit. 

Deel deze pagina

Meer weten over dit onderwerp?

Scroll naar boven