De eerste Constructeurscafé’s van 2018 stonden in het teken van een dialoog met een drietal opdrachtgevers. Ruim 45 deelnemers gingen in gesprek met Willem van Dijk (Heijmans), Johan Bolhuis (BAM) en Willem Adriaanssen en Winifred van den Bosch van Hevo.
Uit een korte enquête door onze partner Van Emden Marketingconsultancy, die tijdens de bijeenkomsten werd gepresenteerd blijkt dat ruim 70% van alle bedrijven in de bouwkolom tevreden zijn over hun marge. Bijna de helft van de constructeurs echter, is daarover ontevreden. Op de vraag of constructeurs tijdens de crisis hun tarieven hebben verlaagd, antwoordde een groot deel van de aanwezigen bevestigend. Op de vraag of de tarieven dan nu de markt stevig aantrekt weer stijgen, niet. Hoe dit kan, en vooral hoe je in gesprek met je opdrachtgever kunt gaan om tot goede, complete opdrachten te komen voor een goede prijs, werd uitgebreid gesproken.
De drie opdrachtgevers deelden openhartig een aantal van hun ervaringen bij het contracteren van, en werken met constructeurs.
Een opvallende rode draad in hun verhaal is: je maakt de opdrachtgever niet blij met een te lage prijs. Dit zorgt voor problemen bij de aanbesteding en in de uitvoering. Johan Bolhuis verwoordde dit het scherpst: “Stop geen uitsluitingen in je aanbieding”. Biedt aan wat je doet, en wees duidelijk en concreet in waarom dat nodig is: “Iedereen weet dat je voor een groot project niet uit de voeten kan met 3 bouwvergaderingen”. En zowel Heijmans als voor Hevo benoemden expliciet de toegevoegde waarde van de constructeur: “zorg dat je een continue sparringspartner gedurende het gehele project bent en blijft om het overzicht te bewaren, potentiële uitvoeringsproblemen tijdig te signaleren en/of voorkomen en daarmee je toegevoegde waarde te leveren voor de opdrachtgever”.
Toegevoegde waarde, een term die vaker viel gedurende de avond. En dat die niet zit in het goed uitvoeren van berekeningen, daarover waren de aanwezigen het snel eens. Een bouwbaar en betrouwbaar ontwerp, planning is de sleutel, integrale benadering, bijdragen aan de Total Cost of Ownership; zomaar een paar zaken die in het gesprek naar voren kwamen.
De belangrijkste oproep die de opdrachtgevers deden was echter: Ga met ons in gesprek over de meerwaarde die je kunt en wilt bieden. Niet alleen tijdens de projecten of tijdens de aanbesteding, maar ook en vooral daarvóór, in de acquisitiefase.