Breedplaatvloeren

Introductie dossier Breedplaatvloeren

De instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport op 27 mei in 2017 heeft veel teweeggebracht in de bouw. Hoe kon dit gebeuren? Hoe zit het met de constructieve veiligheid van andere bestaande gebouwen met vergelijkbare vloeren? In korte tijd werd onderzoek gedaan naar de oorzaken. Er kwamen rekenregels en een stappenplan voor de beoordeling van bestaande gebouwen. Later werden deze aangescherpt, op basis van gedeelde en nieuwverworven kennis uit de hele keten, onder meer opgedaan uit (experimenteel) onderzoek en proefbelastingen. Er volgde een onderzoeksplicht, die later werd uitgebreid, en er werden diverse versterkingsoplossingen ontwikkeld. Het was op zijn zachts gezegd een tumultueuze tijd, toch zeker voor constructeurs. 

 

In dit achtergrondartikel blikken we terug op het dossier Breedplaatvloeren en geven we een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen vanaf 27 mei 2017. Daarbij verwijzen we door naar de relevante verdiepende artikelen of documenten op onze website. Ook heeft het dossier veel teweeggebracht op het gebied van borgen van constructieve veiligheid. Dat blijft het belangrijkste speerpunt van VNconstructeurs. 

 

Deze pagina is voor het laatst geactualiseerd op 16 oktober 2024.

 


1. Tijdlijn beoordeling breedplaatvloeren

De instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport op 27 mei 2017 was de aanleiding voor het dossier Breedplaatvloeren. In dit hoofdstuk beschrijven we de belangrijkste gebeurtenissen tussen dat moment en nu. 

 

  • Aanleiding: ingestorte parkeergarage Eindhoven
    Op 27 mei 2017 stort een deel van de parkeergarage Eindhoven Airport in. TNO, in opdracht van Eindhoven Airport N.V., en Adviesbureau Hageman, in opdracht van aannemer BAM, starten een onderzoek naar de technische oorzaak van de instorting.

    De resultaten van het onderzoek worden gezamenlijk toegelicht op een persconferentie op 25 september 2017. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) besluit, na review van de onderzoeken van TNO en Hageman, aanvullend onderzoek te doen en laat zich bijstaan door Horvat & Partners en SGS INTRON. Dit onderzoek richt zich met name op de wijze waarop de bouwsector omgaat met (constructieve) veiligheid. 

 

  • Oprichting klankbordgroep BZK 
    Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) richt in september 2017 een klankbordgroep op bestaande uit Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland, VNconstructeurs, Bouwend Nederland, Betonhuis, TU Delft en het Rijksvastgoedbedrijf. 

 

  • Antwoorden op Kamervragen
    De instorting van de parkeergarage in Eindhoven leidt tot Kamervragen naar de oorzaken aan de minister BZK, die op 28 september 2017 worden ingezonden. De antwoorden op de Kamervragen worden op 10 oktober 2017 gepubliceerd.  

 

  • Informatiedocument Breedplaatvloeren
    Het ministerie van BZK komt een dag ervoor (op 9 oktober 2017) met maatregelen. Toenmalig minister Plasterk stuurt gemeenten en bouwbedrijven, constructeurs en leveranciers van breedplaatvloeren een brief met het Informatiedocument Breedplaatvloeren (voluit: ‘Onderzoek constructieve veiligheid breedplaatvloeren in bestaande bouwwerken opgeleverd na 1999’, d.d. 5 oktober 2017), opgesteld door Adviesbureau Hageman. 

 

  • (Voormalig) stappenplan beoordeling bestaande gebouwen met breedplaatvloeren
    In het Informatiedocument Breedplaatvloeren staat een stappenplan (dat op 22 mei 2019 is vervangen door een nieuwe versie) voor de beoordeling van bestaande gebouwen met breedplaatvloeren. Voor de meest urgente situaties zijn ook maatregelen voorgesteld.  

 

  • Toelichting op informatiedocument
    Op 21 december 2017 komt Adviesbureau Hageman met een toelichting op het Informatiedocument Breedplaatvloeren. Daarin is input van onder andere VNconstructeurs, COBc, TNO, Bouwend Nederland, BFBN (inmiddels Betonhuis) en het Rijksvastgoedbedrijf gebruikt.

 

  • Voorbeeld voor interpretatie
    Van Rossum Raadgevende Ingenieurs deelt een rapport (d.d. 22 januari 2018) van een risicoanalyse van een dak van een congrescentrum. Deze risicoanalyse kan gezien worden als voorbeeld van hoe het Informatiedocument Breedplaatvloeren geïnterpreteerd kan worden. Het rapport is voorzien van een side letter van de Technische Werkgroep Breedplaten van VNconstructeurs met daarin opmerkingen. De opmerkingen zijn bedoeld om de mogelijke verschillen in interpretatie duidelijk te maken voor de lezer. 

 

  • Tijdlijn productie breedplaatvloeren
    Op 19 april 2018 wordt de Tijdlijn productie breedplaatvloeren gepubliceerd. Deze helpt bij het uitvoeren van de risicoanalyse (stap 4 in het stappenplan). De informatie is verzameld uit gegevens van (leden van) VNconstructeurs, Bouwend Nederland, AB-FAB (inmiddels Betonhuis) en COBc, en geverifieerd door de licentiehouders Bubbledeck, Airdeck en Cobiax. 

 

 

  • Aankondiging nieuwe informatie vanuit BZK 
    In februari 2019 kondigt toenmalig minister Ollongren in een brief aan de Tweede Kamer aan dat in april wordt bekendgemaakt wat de resultaten van het recent afgeronde onderzoek naar het gedrag van breedplaatvloeren, uitgevoerd in opdracht van BZK, zullen betekenen voor de bestaande bouw.  

 

  • Nieuw rekenregels en nieuw stappenplan 2019 
    Op 22 mei 2019 publiceert het ministerie van BZK de aangekondigde nieuwe informatie. Deze bestaat uit het rapport ‘Voorstellen voor en achtergronden bij rekenregels voor beoordeling van bestaande bouw’ met het nieuwe, definitieve stappenplan beoordeling bestaande gebouwen met breedplaatvloeren. Het stappenplan 2019 vervangt de eerdere versie uit 2017. Met de rekenregels in deze versie kunnen gebouwen, die op basis van het Informatiedocument Breedplaatvloeren uit 2017 als risicovol (rood/oranje) waren beoordeeld, definitief worden beoordeeld. 

    Het nieuwe informatiedocument is opgesteld op 20 mei 2019 door Adviesbureau Hageman (in samenwerking met TNO) in opdracht van het ministerie van BZK. De opgenomen rekenregels en leidraad zijn afgestemd met de klankbordgroep bestaande uit Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland, VNconstructeurs, Bouwend Nederland, Betonhuis, TU Delft en het Rijksvastgoedbedrijf. Bij het onderzoek is eveneens samengewerkt met Structures Laboratory van de Technische Universiteit Eindhoven en Horvat & Partners. 

    Op 21 mei 2019 stuurt toenmalig minister Ollongren een brief aan gemeenten waarin zij worden opgeroepen erop toe te zien dat gebouweigenaren de bestaande gebouwen met breedplaatvloeren opnieuw beoordelen op basis van het nieuwe stappenplan.  

    Op 22 mei 2019 schrijft Ollongren in een Kamerbrief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer dat de rekenregels voor bestaande bouw zijn besproken in de NEN-TGB commissie Betonconstructies. Nieuwe richtlijnen voor rekenregels voor nieuwbouw volgen later.

    Lees ook de nieuwsberichten over de bekendmaking van de nieuwe informatie (3 juni 2019) en stand van zaken van het dossier breedplaatvloeren (4 juli 2019).

 

  • Onderzoeksplicht CC3-gebouwen met breedplaatvloeren 
    Vanaf 1 januari 2020 geldt een onderzoeksplicht voor de meest risicovolle gebouwen met breedplaatvloeren in gevolgklasse CC3. De plicht geldt specifiek voor gebouwen die na 1 januari 2000 zijn opgeleverd. 

 

  • Aangescherpt stappenplan 2022
    In januari 2024 wordt het Stappenplan beoordeling bestaande gebouwen met breedplaatvloeren 2022 gepubliceerd. Hierin zijn de bevindingen verwerkt uit aanvullend experimenteel onderzoek naar koppelstaven met korte lengte en oriënterend onderzoek naar kopvoegen, uitgevoerd door TNO en Adviesbureau Hageman. Het aangepaste stappenplan, dat de versie uit 2019 vervangt, bevat enkele aangepaste rekenregels en een vereenvoudigde beoordelingsmethodiek.

 

  • Uitbreiding onderzoeksplicht naar alle gebouwen met breedplaatvloeren
    Met ingang van 1 juli 2024 heeft het ministerie van BZK de onderzoeksplicht uitgebreid naar alle gebouwen met breedplaatvloeren. Deze nieuwe plicht is vastgelegd in artikel 5.61 van de Omgevingsregeling en het bijbehorende Stappenplan beoordeling bestaande gebouwen met breedplaatvloeren 2022. De uitkomsten van het onderzoek moeten voor 1 juli 2025 in een rapport zijn vastgelegd. 

    Meer specifiek gaat het om een uitbreiding naar alle gebouwen binnen gevolgklasse CC2 met breedplaatvloeren met een overspanning van meer dan 8,5 m en/of met niet-geïsoleerde daken uitgevoerd met breedplaatvloeren (vooral parkeergarages). Gebouwen met uitsluitend een woonfunctie zijn uitgesloten. Verder geldt de onderzoeksplicht (net als de eerdere onderzoeksplicht) niet voor gebouwen van vóór 2000. Ook gebouwen met een na 2018 verleende omgevingsgvergunning zijn uitgesloten. Toen golden immers al nieuwe rekenregels voor breedplaatvloeren. Gebouwen die al eerder zijn onderzocht volgens het stappenplan uit 2019 hoeven niet opnieuw te worden onderzocht. 

 

ga terug naar boven


2. Informatiesessies en initiatieven VNconstructeurs

Om zo goed mogelijk kennis over de breedplaatproblematiek op te doen en deze te delen met onze achterban, heeft VNconstructeurs diverse informatiesessies georganiseerd en initiatieven ondernomen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste daarvan.

 

  • Rondetafelgesprekken Breedplaatproblematiek
    In het najaar van 2017 (op 31 oktober, 7 en 14 november) organiseert VNconstructeurs drie rondetafelgesprekken over de problematiek rond breedplaatvloeren waarin ruim 60 deelnemers (constructeurs) worden geïnformeerd. 

 

  • Platform Breedplaatvloeren
    Eind maart 2018 initieert VNconstructeurs de oprichting van een coördinerend platform Breedplaatvloeren voor het beantwoorden van vragen van constructeurs, onder meer over de juiste toepassing van het stappenplan. Het platform, een samenwerking tussen VNconstructeurs en kennisplatform Cement, is in het najaar van 2024 opgeheven. De relevante artikelen zijn geïntegreerd in deze website. 

 

  • Kennisbijeenkomst
    Op 31 mei 2018 organiseert VNconstructeurs in samenwerking met Bouwend Nederland, COBc, Betonhuis, Rijksvastgoedbedrijf en kennisplatform Cement een kennisbijeenkomst. Uit het verslag van de bijeenkomst blijkt dat de beoordeling breedplaatvloeren geen exacte wetenschap is.  

 

 

  • Seminar
    Samen met Cement en Stufib organiseert VNconstructeurs op 18 september 2019 een groot seminar, in Bunnik voor ruim 250 bezoekers, waarin de stand van zaken van het dossier breedplaatvloeren wordt toegelicht. Bekijk hier de aankondiging en het programma. Een uitgebreid verslag van het seminar lees je hier.  

 

ga terug naar boven


3. Artikelen in Cement

Over de breedplaatproblematiek is veel gepubliceerd in Cement, het kennisplatform over betonconstructies. Onderstaande artikelen zijn door VNconstructeurs en Cement gratis toegankelijk gemaakt.

 

  • VARCE 12 – Cement 2017/7
    In dit artikel worden, in afwachting van nieuwe regelgeving, voorlopige oplossingen voor de detaillering van het aansluitvlak tussen breedplaatvloer en druklaag in nieuwbouw gegeven. VARCE is een terugkerende rubriek van kennisplatform Cement waarin vragen en antwoorden over de Eurocode 2 worden behandeld.

 

  • Themanummer ‘Breedplaatvloeren’ – Cement 2019/1
    De eerste uitgave van vakblad Cement in 2019 staat geheel in het teken van de breedplaatvloerproblematiek. Het themanummer telt 116 pagina’s aan artikelen over onder meer de aanleiding en oorzaken (Eindhoven), een toelichting op het verrichten van risicoanalyses, mogelijke versterkingsoplossingen, voorbeelden van proefbelastingen, de detailengineering van plaatnaden, en de rollen en verantwoordelijkheden van constructeurs.  Een compleet overzicht van de artikelen in het themanummer Cement ‘Breedplaatvloeren’ vind je hier.  

 

 

 

ga terug naar boven


4. Beproevings- en versterkingsoplossingen uit de praktijk

Om de breedplaatproblematiek beter te begrijpen en te beteugelen, doen diverse ingenieursbureaus, waaronder veel lidbedrijven van VNconstructeurs, aan de hand van praktijkcases onderzoek naar diverse beproevings- en versterkingsoplossingen. Hieronder een selectie van de verschillende type praktijkonderzoeken. 

 

  • Casestudy Polakgebouw: drie alternatieve versterkingsoplossingen
    De casestudy voor het eerste herstel van het Polakgebouw van de Erasmusuniversiteit in Rotterdam omvat de berekening van drie alternatieve versterkingsoplossingen (infrezen sleuven, oplijmen stalen strip, bollen verankeren), ontwikkeld door Royal HaskoningDHV in samenwerking met Hilti. Het rapport (d.d. 5 december 2017) is voorzien van een side letter van de Technische Werkgroep Breedplaten van VNconstructeurs.

    In oktober 2017 werd, in overleg met Bouw- en Woningtoezicht Rotterdam, besloten het Polakgebouw te sluiten, omdat dezelfde vloeren zijn toegepast als in de parkeergarage in Eindhoven. Op de meest kritische punten zijn tegen de onderkant van de bollenplaatvloeren stalen strips aangebracht, die met ankers in de vloer zijn bevestigd. Het gebouw is op 3 april 2018 weer geopend. 

 

  • Lijmwapening (CFRP)
    Versterkingsoplossing met lijmwapening (carbon fiber reinforced polymer, CFRP), ontwikkeld en met een FEM-berekening onderzocht door ABT. Het rapport (d.d. 26 april 2018) is voorzien van een side letter van de Technische Werkgroep Breedplaten van VNconstructeurs. 

 

  • Rijksvastgoedbedrijf test versterkingsoplossingen
    Rijksvastgoedbedrijf (RVB) start eind 2018 een marktconsultatie in de zoektocht naar de beste versterkingsoplossingen voor gebouwen die het in beheer heeft. Deze circa 10 gebouwen zijn beoordeeld op basis van het stappenplan uit 2017. Op basis van het op dat moment geldende stappenplan uit 2019 worden nieuwe berekeningen gemaakt. In juni 2019 betrekt het RVB de markt in de zoektocht. Ook stelt het een proeftuin ter beschikking, een gebouw in Lelystad met dezelfde bollenplaatvloeren als de parkeergarage in Eindhoven. In dit leegstaande pand zijn vanaf eind dat jaar vier versterkingsoplossingen getest.

 

  • Proefbelasting
    Eind 2019 worden de vloeren in een kantoorpand van een woningcorporatie in Zuid-Holland beproefd met een proefbelasting (watertanks). Het pand is een van de eerste gebouwen die volgens de nieuwe rekenregels (mei 2019) worden beproefd. 

 

 

ga terug naar boven



Deel deze pagina

Meer weten over dit onderwerp?

Nieuws en evenementen over breedplaatvloeren

Het dossier Breedplaatvloeren op onze website is onlangs volledig geactualiseerd. Dit naar aanleiding van de recente aanvullende onderzoeksplicht voor gebouwen met breedplaatvloeren (naar CC2).

Een aanvullende onderzoeksplicht is ingesteld voor gebouwen met breedplaatvloeren. De onderzoeken moeten uiterlijk 1 juli 2025 afgerond zijn. VNconstructeurs raadt constructeurs aan om eigenaren te informeren over hun verantwoordelijkheid.

Voor een goed en betrouwbaar inzicht in de veiligheid van breedplaatvloeren is een probabilistische methode ontwikkeld, die rekening houdt met het zogenoemde track record (het presteren van de bestaande voorraad vloeren) van deze bouwwijze in…

Naar aanleiding van onderzoek naar bestaande breedplaatvloeren, werd in 2020 door het ministerie van BZK een onderzoeksplicht afgekondigd voor breedplaatvloeren voor CC3-constructies. Om na te gaan of een uitbreiding van deze onderzoeksplicht naar CC2-constructies nodig…

Naar aanleiding van de gedeeltelijke instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport zijn in 2019 rekenregels voor de beoordeling van bestaande breedplaatvloeren gepubliceerd. Deze rekenregels zijn nu aangepast, naar aanleiding van aanvullend onderzoek.

Naar aanleiding van aanvullend onderzoek, waaronder een bewezen sterkte analyse, zijn de rekenregels voor bestaande breedplaatvloeren aangepast, is een nieuw stappenplan opgesteld en wordt voor een aantal CC2-vloeren een onderzoeksplicht ingesteld.

De vloeren in het kantoorpand van een woningcorporatie in Zuid-Holland worden beproefd met een proefbelasting. Hiermee moet worden aangetoond dat de toegepaste breedplaatvloeren veilig genoeg zijn. Het volgt op de ontruiming in 2017, kort nadat…

In Lelystad zijn diverse bedrijven begonnen met het testen van versterkingsmethoden voor breedplaatvloeren. Hiermee wil Rijksvastgoedbedrijf een goed beeld krijgen van een aantal uitvoeringsaspecten.

Resultaten van onderzoek naar het gedrag van breedplaatvloeren zijn recent bekend geworden. Het onderzoek heeft geresulteerd in rekenregels die gebruikt kunnen worden voor de beoordeling van bestaande breedplaatvloeren waarbij sprake is van primaire krachtsafdracht over…

Op 22 mei heeft het ministerie van BZK de definitieve rekenregels en een stappenplan gepubliceerd waarmee gebouwen met breedplaatvloeren kunnen worden beoordeeld. VNconstructeurs organiseert in juni op vier locaties rondetafelgesprekken met constructeurs van adviesbureaus en gemeenten…

Het vervolgonderzoek naar de constructieve veiligheid van bestaande breedplaatvloerconstructies is afgerond. Het onderzoek resulteert in rekenregels voor het beoordelen van bestaande breedplaatvloerconstructies en heeft alleen betrekking op vloerconstructies met een primaire krachtoverdracht haaks op de…

Een belangrijk onderzoek naar het gedrag van breedplaatvloeren, uitgevoerd in opdracht van BZK, is recent afgerond. De resultaten van dat onderzoek worden momenteel geanalyseerd. Wat deze resultaten betekenen voor bestaande bouw zal eind april bekend…

Wat als een veel toegepaste constructieoplossing zich anders blijkt te gedragen dan waar je van uitgaat? Dat zou wel eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Nederland werd op 27 mei 2017 opgeschrikt door de instorting van een in aanbouw zijnde parkeergarage bij Eindhoven Airport. Direct klonk de vraag hoe dit kon gebeuren.

De ontdekking van de ‘systeemfout’ bij de vloeren in de parkeergarage van Eindhoven Airport heeft geleid tot vele uitdagingen. Hoe kan worden vastgesteld of vergelijkbare andere constructies nog veilig genoeg zijn? En, als blijkt dat…

BAM en Eindhoven Airport hebben gezamenlijk besloten tot de herbouw van de parkeergarage P1 Airport Eindhoven. Een geheel nieuw uitvoerings- en engineeringsteam realiseren een kwalitatief beter en constructief veiliger gebouw. De uitvoering is gestart in…

Een mogelijke versterkingsoplossing van breedplaatvloeren is het toepassen van voorgespannen ankers in de bollen. Deze zogenoemde bolankers worden van onderuit in de met mortel gevulde bollen bevestigd. Hiermee wordt de prefab schil tegen de druklaag…

In vervolg op de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport moeten diverse andere gebouwen constructief worden versterkt. Een van de oplossingen is het toepassen van uitwendig gelijmde koolstoflamellen (CFRP). Deze oplossing is geanalyseerd aan…

Uit experimenteel onderzoek na de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport bleek dat de capaciteit van het voegdetail van de breedplaatvloeren veel lager was dan oorspronkelijk voorzien. Het gedrag van de vloeren is in…

Deel 2 – De vereiste sterkte van een bouwconstructie mag volgens NEN-EN 1990 met berekeningen of met proeven worden aangetoond, of met een combinatie van beide. Dit is ook van toepassing op de beoordeling van…

Deel 1 – De vereiste sterkte van een bouwconstructie mag volgens NEN-EN 1990 met berekeningen of met proeven worden aangetoond, of met een combinatie van beide. Dit is ook van toepassing op de beoordeling van…

Na een analyse van de vloeren op basis van het informatiedocument van het ministerie van BZK kwam een winkelcentrum in de gemeente Vlaardingen als risicoproject naar voren. Gekozen is de vloeren te versterken met voorgespannen…

Tot op heden wordt er in de praktijk onvoldoende eenduidigheid ervaren bij het ontwerpen van breedplaatvloeren met een positief moment bij de plaatnaad. Aan de hand van beschikbare voorschriften en kennis geeft dit artikel handvatten…

In een kantoor in Utrecht zijn dezelfde vloeren toegepast als bij de ingestorte parkeergarage in Eindhoven. Hoewel er tijdens de ruwbouw en ook daarna geen onregelmatigheden waren geconstateerd, rees een maand voor oplevering de vraag:…

Een deel van de bollenvloeren in het Polak-gebouw op de campus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam bleek niet voldoende sterk. Diverse oplossingen zijn onderzocht. Na een uitvoerige studie is besloten de vloeren te versterken…

Naar aanleiding van de instorting van de parkeergarage Eindhoven Airport moeten diverse andere gebouwen worden beoordeeld. Met een risicoanalyse kunnen constructeurs daarbij tot een gewogen oordeel komen. In dit artikel worden ervaringen met dergelijke analyses…

Op 27 mei 2017 is de in aanbouw zijnde parkeergarage P1 op Eindhoven Airport gedeeltelijk ingestort. Om de oorzaak van deze instorting te achterhalen, heeft Eindhoven Airport aan TNO opdracht gegeven voor een onderzoek. Ten…

Risicoanalyse Dak congrescentrum

Versterken met Lijmwapening (CFRP)

Review Polakgebouw

Beantwoording kamervragen over onderzoek instorten parkeergarage Eindhoven

Vraag en antwoord rondetafelgesprekken Breedplaatvloeren

Coördinerend platform breedplaatvloeren

Het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft een informatiedocument opgesteld waarin een stappenplan is opgenomen voor de beoordeling van bestaande gebouwen met breedplaatvloeren. Voor de meest urgente situaties zijn ook maatregelen voorgesteld. Gemeentes,…

Naar aanleiding van het gedeeltelijk bezwijken van de constructie van de parkeergarage bij Eindhoven Airport, ontstaan er vragen over hoe het aansluitvlak tussen breedplaatvloer en druklaag moet worden gedetailleerd.

De onderzoeken naar de technische oorzaak van de gedeeltelijke instorting van de parkeergarage P1 van Eindhoven Airport zijn afgerond. De resultaten zijn op maandag 25 september gepresenteerd. Belangrijkste oorzaak bleek de onvoldoende afschuifsterkte van het…

Een deel van een nieuwe parkeergarage P1 van Eindhoven Airport is op zaterdag 27 mei ingestort. Er waren geen bouwvakkers of andere mensen binnen en er zijn dus ook geen gewonden gevallen.

Geen gegevens gevonden!
Scroll naar boven